Forgács Péter

Péter Forgács (1950) is a media artist and independent filmmaker, based in Budapest. Since 1978 he has made more than thirty films and several media installations. He is best known for his “Private Hungary” series of award winning films and installations often based on home movies from the 1920s-1980s, which documents ordinary lives that were soon to be ruptured by an extraordinary historical trauma that occurs off screen.

Since the early 1990s Forgács’ video installations have been presented at museums and art galleries throughout Europe and America. His international debut came with The Bartos Family (1988). Since then he has received several international festival awards – in New York, Budapest, Lisbon, Marseilles, San Francisco and Berlin, where he won the Prix Europa for Free Fall film in 1997. Between 2000-2002 Forgács was artist in residence at The Getty Museum/Getty Research Institute, Los Angeles, where he created The Danube Exodus: Rippling Currents of the River installation. His works can be found in prestigious collections including the MoMA or the Pompidou. In 2007 Forgács was awarded with the most prestigious Dutch Erasmus Prize for his notable contributions to European culture. He regularly exhibits at famous Hungarian as well as international art institutions such as the Getty Museum, the BOZAR or the EYE Film Museum. His solo show entitled ‘Letters to Afar’ was on view in the Museum of the City of New York. He has participated in numerous significant international art events, for instance he represented Hungary in 2009 at the Venice Biennale with his project entitled ‘Col Tempo – The W. Project’. In 2018, Forgács’s piece ‘Venom’ was awarded with the Acquisition Award at LOOP Barcelona.

2017

Simon Bettina: Véletlen Testek Történetei In: Balkon 2017/2 link

 

Széplaky Gerda: Önmagába fulladt szabadság In: Élet és Irodalom, MŰBÍRÁLAT – TÁRLAT – évfolyam, 13. szám, 2017. március 31. link

 

Deák Csillag és Külös Lajos: Forgács Péter levetkőzteti a meztelenséget In: Librarius, 2017.03.15. link

 

Bartók Rádió: Gózon Ákos interjúja Horányi Attilával, Forgács Péter Véletlen testek történetei kiállításáról, 2017.03.11.

 

Artmagazin Online: Ezt nézd! – Középpontban a fotó,  2017.02.28.  link

 

2014
Looming Fire – Stories from the Dutch East Indies . Jasper Gramsma. In: Den Haag Centraal

 

2013
Looming Fire – at EYE Netherlands Filmmuseum. Sacha Bronwasser. In:Volkskrant 18/10/2013

 

Looming Fire in Het Parool – Hypnotiserende Herinneringen . Mark Moorman. In: Het Parool, Netherlands 23/10/2013

 

Creative History: Engaging the Work of Peter Forgacs. Mary Moylan. www.documentary.org

 

ALKIMISTA, ANTROPOLÓGUS, ARCHEOLÓGUS – Nichols, Bill és Renov, Michael (2011) Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence 25). Minneapolis-London: University of Minnesota Press. PÓCSIK ANDREA Szocio.hu 2013/1

 

2012
Arqiuteturada da Memoria – Péter Forgacs Bill Nichols, Robert A. Rosenstone, Kristian Feigelson, Michael Renov, Roger Odin, Andréa França, B Sao Paulo, Brasil

 

Kristian Feigelson, Michael Renov, Roger Odin, A Sao Paulo, Brasil

 

Forgács’s Film and Installation Dunai exodus (Danube Exodus) – installation. Zsofi Ban http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2144&context=clcweb

 

2011
Wittgenstein at the Movies – Cinematic Investigations ed. & authors Béla Szabados & Christina Stojanova, contributors: Steven Burns, Andrew Lugg, William Lexington Books

 

Cinema’s Alchemist – : The Films of Peter Forgacs. Bill Nichols, Michael Renov, Whitney Davis,
László F. Földényi, Marsha Kinder, Scott MacDonald, Tyru Univ Of Minnesota Press (December 2, 2011) (Visible Evidence)

 

2010
Az élveboncolás gyönyörei – Forgács Péter kiállításán az Ernst Múzeumban. Nádas Péter Litera.hu – Az irodalmi portál

 

Elmeséta (Forgács Péter: Col Tempo – a „W” projekt az Ernst Múzeumban). Paksi Endre Lehel artportal.hu

 

Átüt a rettenet – Forgács Péter: „Col Tempo”. A W.-projekt Ernst Múzeum. Rózsa Gyula Népszabadság

 

Míg fekszem kiterítve (Saját Halál) – (A Saját halál című elbeszélés és film időstruktúrája). Zsigmond Adél LÁTÓ

 

A fotó, mint megsemmisítés – Col Tempo – kiállítás az Ernst Múzeumban. Almási Miklós Kritika

 

Az élveboncolás gyönyörei – Forgács Péter „Col Tempo” – a W.-projekt című rendhagyó médiaművészeti installációját Nádas Péter nyitotta meg január 15-én az Ernst Múzeumban. Nádas Péter Litera.hu

 

Dokfilmek a szemlén: Táguló tér-idő – Hunky Blues is. Vajda Judit. filmhu

 

“How it was then”: home movies as history in Péter Forgács’ Meanwhile Somewhere… William C. Wees JUMP CUT No. 52, summer 2010

 

ARCHEOLOGY OR ALCHEMY – THE CORK LECTURE. RICHARD KILBORN. Cork University conference lecture

 

2009
Német Egység a Balatonnál – Forgács Péter és Hámos Gusztáv munkája MTV Múlt-kor Múlt-kor adás 2009. november 3. MTV Magyar Televizió

 

Hunky Blues – Az amerikai álom – A BÁNYAPLÉZ HŐSEI. Kolozsi László REVIZOR – kritikai portál

 

2008
Von Höfler vagyok Az idő puszta misztikuma. Radics Viktória FILMVILÁG 2008/7

 

The Labyrinth: A Strategy of Sensitive Experimentation, A Filmmaker of the Anonymous Kristian Feigelson http://www.kinokultura.com

 

Visual Archives and the Holocaust – Christian Boltanski, Ydessa Hendeles and Peter Forgacs Ernst van Alphen Springer Netherlands

 

2007
cikkek – esszék – interjúk Nichols, Wahlberg, Renov, Follea, Péignégiuly, Balassa, Woodard, Mallien, Bogaert, Minamishima, Pete

 

Autopsie van het paradijs – Péter Forgács’ kronieken van het burgerlijk bestaan Peter Delpeut De kunst van Péter Forgács

 

2006
El Perro Negro, de Peter Forgacs – Extraits de la revue de presse. Various Various

 

‘It’s Just a Waste of Time to Walk and Play Tennis’ – Interview with Péter Forgács. André Habib. In:Hors Champ and Rouge

 

2005
El perro negro – Regie: Péter Forgács – Het verleden aangeraakt. Jos Van Der Burg. In: Het Parool

 

The Memory of Loss: Péter Forgács’s Saga of Family Life and Social Hell – Bill Nichols in Dialogue with Péter Forgács. Bill Nichols

 

Historical Discourses of the Unimaginable: Peter Forgacs’ The Maelstrom. Michael Renov

 

La famille Bartos et la série “Hongrie privée” de Péter Forgács – ou comment rendre l’Histoire sensible. Roger Odin IRCAV, Paris 3

 

PÉTER FORGÁCS “CINEASTE DE LA BANALITE” – a banalitás filmese (francia esszé) Kristian Feigelson

 

Emlékezet és történelem határán – http://www.filmkultura.hu/regi/2005/articles/essays/forgacspeter.hu.html. Varga Enikő Filmkultúra

 

2004
Visual Archives and the Holocaust: Christian Boltanski, Ydessa Hendeles, Peter Forgacs Ernst van Alphen

 

Towards a New Historiography: Peter Forgacs and the Aesthetics of Temporality. Ernst van Alphen, Leiden university

 

Analytical Spaces – the Installations of Péter Forgács. László F. Földényi

 

2003
On Péter Forgács. Jessica Kedward. Getty Research Institute Final Draft
Danube Exodus at The Getty by Péter Forgács – Danube Exodus in the Getty . Jenni Sorkin FRIEZE

 

2002
Beszélgetés Bibó Istvánról – Forgács Péter Bibó Breviárium címû filmje kapcsán. Weiss János, Tillmann J. A. és Fehérvári Tamás

 

“As History and Memory Ebb and Flow”. LEAH OLLMAN. Los Angeles Times, September 1, 2002 REVIEW

 

2001
Interview with Peter Forgács. Sven Spieker Art Margins

 

The Poetics of “What Is the Case” – Péter Forgács’ Wittgenstein Tractatus and the Documentary Fact Tyrus Miller HOW 2 volume I. No 6. IN-CONFERENCE OXFORD BROOKES COLLOQUIUM: The Politics of Presence: Re-reading the Writing Subject in “Live” and El

 

1997
A démon fényképészei . Schubert Gusztáv FILMVILÁG 1997/08

 

1992
Peter Forgács’ Wittgenstein Tractatus. Whitney Davis. In: The World Rewound