Zsolt Asztalos

Zsolt Asztalos (1974) graduated as a painter in 1999 from the Hungarian Academy of Fine Arts in the class of Dóra Maurer and Gábor Dienes. He participated in numerous prestigious exhibitions internationally, in 2013 he represented Hungary with his video installation entitled Fired but Unexploded at the Venice Biennale. Between 2007 and 2010 he received the Derkovits Gyula Scholarship and in 2016 he was awarded with the Munkácsy Mihály Prize, the most prestigious state award in Hungary in the field of fine arts. He participated in the Bucharest Biennale in 2017. In 2020 he participates in the group show The Unknown Artist at the Portland Center for Contemporary Art & Culture and will have a solo exhibition at the Kiscell Museum Budapest. Asztalos is a conceptual artist working with various multimedia techniques such as installation, print, photo, video and ready-made. The central theme of his work is the relation to our past and the relativity of remembering.

 

“I research our connection with the past, approaching it from individual and collective aspects as well. It is impossible to really know the past. There are so many kinds of past, as the past is always written under the subjective influence of the present. We know only fragments which we always compose into a kind of play under the influence of a given age, so each age has its own melody. I am particularly interested in the historical and artistic aspects of the canon. The canon is a dynamically changing unit, in which some pieces get in, some ones are ruled out. This is how I look at art history and, strangely enough, look at my own artworks.” Zsolt Asztalos, 2019

Selected publications:

 

Noémi Forián Szabó: Tizenkilenc történet – A festőszakosok diplomakiállítása, Új Művészet, 1999 September, p. 12-16

 

Art Lover: Lélekvetületek kicsiben, nagyban – Te múltad, az én jelenem, Balkon, 2006 October, p. 25-26

 

Andrea Bordács: A legjobbak és legrosszabbak, Új Művészet, 2007 February, p. 4-5

 

Bálint Szombathy: Emberi arcok gyára – Zsolt Asztalos: Benne, Új Művészet, 2008 March, p. 32-33

 

Endre Lehel Paksi: Leleplezett viszonyok – Kurátorok/művészek, Új Művészet, 2008 February, p. 46

 

Katalin Spengler: Művészetközpontú szemlélet, Műértő, 2009 February, p. 8

 

The medium of drawing – Interview with Zsolt Asztalos, Praesens, 2009 January, p. 18-23

 

Mária Molnár: Időben vagyunk – Asztalos Zsolt kiállítása, Új Művészet, 2009 December, p. 34-35

 

Zoltán Rockenbauer: Kortársunk Krisztus, Heti Válasz, 7 April 2011, p. 54-55

 

Erika Baglyas: „Az építkezésben hiszek”, Ozon magazin, 2011 December-January, p. 61-63

 

András Bán: Távmérő. Fotográfiai munkák és látásrendszerek az elmúlt ötven évből, p. 85-97

 

Erika Baglyas: Kockázatos emberi tényezők, Műértő, 2012 February, p. 3

 

János Sturcz: Kilőtték, de nem robbant fel – Asztalos Zsolt kiállítása, Új Művészet, March 2012, p. 38-40

 

József Mélyi: A bomba esztétikája, Élet és Irodalom, 2012. február 17., p. 22

 

János Lóska: Mi a magyar?, Új Művészet, 2013 October, p. 41-43

 

Veronika Koncz: Láthatatlan összefüggések – Beszélgetés Asztalos Zsolt képzőművésszel, Új Ember, 31 March-7 April 2013, p. 23

 

Rita Jánosi-Halász: Asztalos Zsolt – Bombasztori, Flash Art, 2013 January-February, p. 20-21

 

György Jerovetz: Végtelen belenézés a világba – Interjú Asztalos Zsolttal és Uhl Gabriellával, Új Művészet, 2013 January, p. 32-35

 

Kriszta Dékei: Áthallás, feszültség, metafora – Asztalos Zsolt, Artmagazin, 2013 April, p. 14-18

 

Emese Kürti: A brutális szépség helyett – Asztalos Zsolt a Velencei Biennálén, Magyar Narancs, 20 June 2013, p. 44-45

 

Sonja Makrai: Magyarok a bombák földjén, Magyar Nemzet, 3 January 2014, p. 9

 

Réka Fazakas: Memento – Asztalos Zsolt köztéri installációja Vittorio Venetoban, Új Művészet, 2019 February, p. 52

 

Péter György: Blum, Bloom, konceptuális díj, Élet és Irodalom, MŰBÍRÁLAT – TÁRLAT – LXIII. 26., 28 June 2019

Anne Murray: Obscurity or Notoriety? The Unknown Artist in History, www.happening.media, 16 June 2019