Forgács Péter


Forgács Péter (1950) független médiaművész, az 1983-ban alapított Privát Fotó és Film Archívum vezetője. Rendszeresen állít ki neves nemzetközi és hazai kortárs művészeti intézményekben többek között a Getty Múzeum-ban, a Bozar-ban, illetve egyéni kiállítása volt látható a Museum of the City of New York (New York Városi Múzeum)-ban ‘Letters to Afar (Levelek a távolba)’ címmel. Számos jelentős nemzetközi művészeti eseményen is részt vett, többek között 2009- ben Forgács képviselte Magyarországot a Velencei Biennálén a Col Tempo- The W. Projekt című munkájával. Alkotásai olyan nagy presztízsű gyűjteményekben találhatóak meg, mint a MoMA vagy a Pompidou. 2016 óta részt vesz a LOOP Barcelona videóművészeti fesztiválon, amelyen 2018-ban Méreg (A Diva in Exile) című alkotása nyerte el az Acquisition Award-ot, így az a LOOP és a Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) gyűjteményének része lett.

2017

Simon Bettina: Véletlen Testek Történetei In: Balkon 2017/2 link

 

Széplaky Gerda: Önmagába fulladt szabadság In: Élet és Irodalom, MŰBÍRÁLAT – TÁRLAT – évfolyam, 13. szám, 2017. március 31. link

 

Deák Csillag és Külös Lajos: Forgács Péter levetkőzteti a meztelenséget In: Librarius, 2017.03.15. link

 

Bartók Rádió: Gózon Ákos interjúja Horányi Attilával, Forgács Péter

 

Véletlen testek történetei kiállításáról, 2017.03.11.

 

Artmagazin Online: Ezt nézd! – Középpontban a fotó,  2017.02.28.  link

 

2014

Looming Fire – Stories from the Dutch East Indies . Jasper 

 

Gramsma. In: Den Haag Centraal

 

2013

Looming Fire – at EYE Netherlands Filmmuseum. Sacha Bronwasser. In:Volkskrant 18/10/2013

 

Looming Fire in Het Parool – Hypnotiserende Herinneringen . Mark Moorman. In: Het Parool, Netherlands 23/10/2013

 

Creative History: Engaging the Work of Peter Forgacs. Mary Moylan.

 

ALKIMISTA, ANTROPOLÓGUS, ARCHEOLÓGUS – Nichols, Bill és Renov, Michael (2011) Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence 25). Minneapolis-London: University of Minnesota Press. PÓCSIK ANDREA Szocio.hu 2013/1

 

2012

Arqiuteturada da Memoria – Péter Forgacs Bill Nichols, Robert A. Rosenstone, Kristian Feigelson, Michael Renov, Roger Odin, Andréa França, B Sao Paulo, Brasil

 

Kristian Feigelson, Michael Renov, Roger Odin, A Sao Paulo, Brasil

Forgács’s Film and Installation Dunai exodus (Danube Exodus) – installation. Zsofi Ban 

 

2011

Wittgenstein at the Movies – Cinematic Investigations ed. & authors Béla Szabados & Christina Stojanova, contributors: Steven Burns, Andrew Lugg, William Lexington Books

 

Cinema’s Alchemist – : The Films of Peter Forgacs. Bill Nichols, Michael Renov, Whitney Davis,

 

László F. Földényi, Marsha Kinder, Scott MacDonald, Tyru Univ Of Minnesota Press (December 2, 2011) (Visible Evidence)

 

2010

Az élveboncolás gyönyörei – Forgács Péter kiállításán az Ernst Múzeumban. Nádas Péter Litera.hu – Az irodalmi portál

Elmeséta (Forgács Péter: Col Tempo – a „W” projekt az Ernst Múzeumban). Paksi Endre Lehel artportal.hu

 

Átüt a rettenet – Forgács Péter: „Col Tempo”. A W.-projekt Ernst Múzeum. Rózsa Gyula Népszabadság

 

Míg fekszem kiterítve (Saját Halál) – (A Saját halál című elbeszélés és film időstruktúrája). Zsigmond Adél LÁTÓ

 

A fotó, mint megsemmisítés – Col Tempo – kiállítás az Ernst 

 

Múzeumban. Almási Miklós Kritika

Az élveboncolás gyönyörei – Forgács Péter „Col Tempo” – a W.-projekt című rendhagyó médiaművészeti installációját Nádas Péter nyitotta meg január 15-én az Ernst Múzeumban. Nádas Péter Litera.hu

 

Dokfilmek a szemlén: Táguló tér-idő – Hunky Blues is. Vajda Judit. filmhu

 

“How it was then”: home movies as history in Péter Forgács’ Meanwhile Somewhere… William C. Wees JUMP CUT No. 52, summer 2010

 

ARCHEOLOGY OR ALCHEMY – THE CORK LECTURE. RICHARD 

KILBORN. Cork University conference lecture

 

2009

Német Egység a Balatonnál – Forgács Péter és Hámos Gusztáv munkája MTV Múlt-kor Múlt-kor adás 2009. november 3. MTV Magyar Televizió

 

Hunky Blues – Az amerikai álom – A BÁNYAPLÉZ HŐSEI. Kolozsi László REVIZOR – kritikai portál

 

2008

Von Höfler vagyok Az idő puszta misztikuma. Radics Viktória FILMVILÁG 2008/7

 

The Labyrinth: A Strategy of Sensitive Experimentation, A Filmmaker of the Anonymous Kristian Feigelson 

 

Visual Archives and the Holocaust – Christian Boltanski, Ydessa Hendeles and Peter Forgacs Ernst van Alphen Springer Netherlands

 

2007

cikkek – esszék – interjúk Nichols, Wahlberg, Renov, Follea, Péignégiuly, Balassa, Woodard, Mallien, Bogaert, Minamishima, 

 

Pete Autopsie van het paradijs – Péter Forgács’ kronieken van het burgerlijk bestaan Peter Delpeut De kunst van Péter Forgács

 

2006

El Perro Negro, de Peter Forgacs – Extraits de la revue de presse. Various Various

 

‘It’s Just a Waste of Time to Walk and Play Tennis’ – Interview with Péter Forgács. André Habib. In:Hors Champ and Rouge

 

2005

El perro negro – Regie: Péter Forgács – Het verleden aangeraakt. Jos Van Der Burg. In: Het Parool

 

The Memory of Loss: Péter Forgács’s Saga of Family Life and Social Hell – Bill Nichols in Dialogue with Péter Forgács. Bill Nichols

 

Historical Discourses of the Unimaginable: Peter Forgacs’ The Maelstrom. Michael Renov

 

La famille Bartos et la série “Hongrie privée” de Péter Forgács – ou comment rendre l’Histoire sensible. Roger Odin IRCAV, Paris 3

PÉTER FORGÁCS “CINEASTE DE LA BANALITE” – a banalitás filmese (francia esszé) Kristian Feigelson

 

Emlékezet és történelem határán – Varga Enikő Filmkultúra

 

2004

Visual Archives and the Holocaust: Christian Boltanski, Ydessa Hendeles, Peter Forgacs Ernst van Alphen

 

Towards a New Historiography: Peter Forgacs and the Aesthetics of Temporality. Ernst van Alphen, Leiden university

 

Analytical Spaces – the Installations of Péter Forgács. László F. Földényi

 

2003

On Péter Forgács. Jessica Kedward. Getty Research Institute Final Draft

 

Danube Exodus at The Getty by Péter Forgács – Danube Exodus in the Getty . Jenni Sorkin FRIEZE

 

2002

Beszélgetés Bibó Istvánról – Forgács Péter Bibó Breviárium címû filmje kapcsán. Weiss János, Tillmann J. A. és Fehérvári Tamás

 

“As History and Memory Ebb and Flow”. LEAH OLLMAN. Los Angeles Times, September 1, 2002 REVIEW

 

2001

Interview with Peter Forgács. Sven Spieker Art Margins

 

The Poetics of “What Is the Case” – Péter Forgács’ Wittgenstein Tractatus and the Documentary Fact Tyrus Miller 

 

HOW 2 volume I. No 6. IN-CONFERENCE OXFORD BROOKES COLLOQUIUM: The Politics of Presence: Re-reading the Writing Subject in “Live” and El

 

1997

A démon fényképészei . Schubert Gusztáv FILMVILÁG 1997/08

 

1992

Peter Forgács’ Wittgenstein Tractatus. Whitney Davis. In: The World Rewound