Konok Tamás

Konok Tamás (1930) Budapesten született. Tanulmányait a budapesti Képzőművészeti Főiskolán végezte, mestere Bernáth Aurél volt. A diploma megszerzése után számos csoportos kiállításon szerepelt. 1955-ben elnyerte a „Fiatal művészek díját”, majd 1957-ben a Derkovits ösztöndíjat. 1959-ben Párizsba költözött. Első önálló kiállítása a párizsi Galerie Lambertben került megrendezésre. Ezek után kiállítása nyílt Washingtonban, majd elnyerte a Hatford alapítvány ösztöndíját, amellyel egy évet a kaliforniai Santa Monica-ban alkotott, illetve készült első múzeumi kiállítására, amely az amsterdami Stedelijk-ben nyílt 1964-ben. Ezt követően kiállítása nyílt a svájci Lausanne Múzeumban is. Időközben Zürichben is tevékenykedett, itt ismerkedett meg és működött együtt a Schlégel Galéria tulajdonosával és későbbi feleségével, Hetey Katalinnal. A galériájában és közvetítésével számos önálló és csoportos kiállításon vettek részt, munkáik évente bemutatásra kerültek az Art Baselen is. Konok első önálló magyarországi kiállítása Győrben, majd feleségével együtt a budapesti Szépművészeti Múzeumban került megrendezésre 1981-ben. A 90-es évektől kezdve Magyarországon is dolgozott. 1995-ben a Ludwig Múzeum megrendezte életmű kiállítását. 1997-ben a Francia Köztársaság Nemzeti Érdemrendjének Lovagja lett. 1998-ban Kossuth-díjjal jutalmazták. 2004-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét. 2014-ben kimagasló teljesítményéért A Nemzet Művészének választották, ugyanebben az évben kapta meg a Prima Primissima díjat is.

 

Konok a geometrikus absztrakció jeles képviselője, művészetének közel 65 éves pályafutása alatt mindig is festészetének megújítására koncentrált. A művészet értelmének kérdése gyakran megjelenik munkásságában. Alkotásai leginkább színezett vékony vonalakra építkeznek. A mesterénél tanult „természetelvű” festészetet gyakorolta egészen Párizsban való letelepedéséig. Az itt megismert új látásmódok hatására kísérletezett a „természetelvű” és az absztrakt stílus összeegyeztetésével. Innentől kezdve már nem az egy nézőpontra irányuló állványfestés érdekelte, hanem a láthatatlan láthatóvá tétele. Ettől kezdve műveire a letisztultság volt a jellemző, vonalra építő monotípiákat készített, melyek szerkezete leginkább a kollázsokéra hasonlít.

Slide thumbnail

Konok Tamás: Souplesse
1975, akril, vászon
130×97 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: S. T.
2007, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Elhatárolt terek
2018, akril, vászon
50×50 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Határozott formák
1989, akril, vászon
70×70 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Lebegő vonalak
2009, akril, vászon
150×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Kékes
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Ludium Pigmentum
2016, akril, vászon
60×50 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Fehér szalag
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Fekete keret
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Elválasztott feketék
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Per Longum et Latum
2007, akril, vászon
120×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Ludium Intervallum
2017, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Terra di Sienna
2018, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Terra di Sienna
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Notturno
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Corpus Separatum
2016, akril, vászon
100×80 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: S.T
2012, akril, vászon
60×50 cm