Konok Tamás

Konok Tamás 1930-ban született Budapesten, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán végzett Bernáth Aurél tanítványaként. 1959-ben Párizsba költözött, majd Zürichben is aktív volt, a kilencvenes évektől kezdve Budapesten él és dolgozik. Első önálló kiállítását 1960-ban, a párizsi Galerie Lambertben rendezték meg. Múzeumi egyéni kiállításra a hollandiai Stedelijkben kapott lehetőséget 1964-ben, majd a svájci Lausanne Múzeumban volt önálló tárlata. 1983-ban szerepelt Zürichben a Geometrische Abstraktion kiállításon J. Albers, F. Morellet, F. Picabia társaságában. Svájcban a Galerie Schlégllel működött együtt, több ízben állított ki a bázeli Art-Expón. Magyarországon a nyolcvanas évektől kezdődően számos jelentős helyszínen, többek között a győri Xantus János Múzeumban, a Szépművészeti Múzeumban (képzőművész feleségével, Hetey Katalinnal közösen) volt egyéni kiállítása, reptrospektív tárlatot a Ludwig Múzeumban (1995) és az Ernst Múzeumban (2006) rendeztek. Életművének elismeréséről állami kitüntetések sora tanúskodik: a Francia Köztársaság Nemzeti Érdemrendjének lovagja (1997); a Kossuth-díjnak (1998), a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjének (2004) a birtokosa. Munkái – többek között – a hamburgi Städtische Galerie, a hollandiai Stedelijk Museum, a berni Musée des Beaux-Arts, a winterthuri Kunstmuseum, a párizsi Bibliothèque Nationale, a budapesti Ludwig Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum és Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiben találhatók meg. 2020-ban a Ludwig Múzeumban lesz retrospektív kiállítása, a Molnár Ani Galériában szintén az idei évben egyéni kiállítása nyílik.

 

Konok életműve a nemzetközi festészeti tendenciákba szélesen beágyazott, a 20. századi modernizmus és avantgárd művészetből fakad. Korai időszakának kollázsai, monotípiái a szürrealista látásélményből és a valóságon túlmutató látványelemekből építkeznek. Érett korszakának geometrikus absztrakciója – a formák redukciójával együtt – a struktúrák vékony vonalrajzaira épül. A korai és a már saját hangot alkalmazó nonfiguratív műveket így a vonal szerepe és elsődlegessége kapcsolja össze. A vonal, amely a természetben aligha fellelhető, ellenben az emberi tevékenységhez kapcsolódik és a legelvontabb, transzcendens tartalmakat képes kifejezni. Akril-vászon festményein a jelekké absztrahált vonalak, sávok, pöttyözött felületek és geometrikus formatöredékek síkban tartva beszélnek a plasztikai, azaz térben kiterjedő ábrázolás problémájáról. Így a színek sem formakitöltések többnyire, nem az optikai illúzió szolgálatába állított elemek, hanem a vonal elsőbbségén alapuló rendszer részei.

Slide thumbnail

Konok Tamás: Souplesse
1975, akril, vászon
130×97 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: S. T.
2007, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Elhatárolt terek
2018, akril, vászon
50×50 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Határozott formák
1989, akril, vászon
70×70 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Lebegő vonalak
2009, akril, vászon
150×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Kékes
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Ludium Pigmentum
2016, akril, vászon
60×50 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Fehér szalag
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Fekete keret
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Elválasztott feketék
2009, akril, vászon
130×90 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Per Longum et Latum
2007, akril, vászon
120×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Ludium Intervallum
2017, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Terra di Sienna
2018, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Terra di Sienna
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Notturno
2016, akril, vászon
100×100 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: Corpus Separatum
2016, akril, vászon
100×80 cm

Slide thumbnail

Konok Tamás: S.T
2012, akril, vászon
60×50 cm